GLINENI CRIJEP – CREATON – BOJE I POVRŠINE

DOBRO DOŠLI U SVOJ DOM OBUČEN U ZIMZELENU VENTILIRANU FASADU CREATON

NOBLESSE kolekcija glaziranog crijepa ima prirodu kao svoj model s 60 usklađenih nijansi boja za ravni Biber crijep. Ova serija nudi nevjerojatnu raznolikost i brojne mogućnosti kombiniranja. Popularne glazure u boji kolekcije NOBLESSE također su prenesene na modele većih crjepova tzv. Prešani crijep. Za plemenite glazure koriste se ekskluzivni pigmenti koji su potpuno prirodni, bez bilo kakvih štetnih utjecaja na čovjeka i na prirodu. Ventilirane glinene fasade čine mikroklimu prostora jedinstvenom, obučenom u potpuno prirodni glineni crijep.

Bez puno riječi, pokazat ću Vam fotografije krovova i fasada koje ostaju zauvijek. Životni vijek glinenog glaziranog crijepa mjeri se u stotinama godinama. Trajno rješenje za fasadu i krov. Mogućnosti i kreativnost su neograničene. Samo se treba usuditi.

Usudili su se na skladištu građevinskog materijala LABERNA u mjestu Kneginec Gornji kraj Varaždina gdje svim svojim gostima daruju morsku pjenu koja baš kao i naše more stalno mijenja izgled u sunčanim, oblačnim i kišnim danima ili na mjesečini.

CREATON glazure imaju dva naziva FINESSE i NOBLESSE.    https://www.creaton.hr/reference

Crijep se proizvodi na 5 načina kojima se obrađuje njegova vanjština a to su:

PRIRODNO CRVENI – REDOKS – ENGOBIRANI – GLAZIRANI – CIJELO ENGOBIRANI

 

PRIRODNO CRVENI KROV

U proizvodnji glinenog crijepa najčešće se koristi glina koja kad je pečena ima crvenu ili nijansno crvenu TERRA COTTA boju. Prirodna sirovina sama stvara crvenu boju tijekom procesa pečenja. Boju pečene zemlje daje element željezo, koje se u malim količinama nalazi u glini i sagorijeva do željeznih oksida pri visokoj temperaturi pečenja od oko 1000°C. Prirodna crvena cigla nije dodatno obrađena i ne zahtijeva dodavanje metalnih oksida koji utječu na boju. Glineni crijep ili krov je jedinstven, a prirodno crvena nikada nije 100% jednaka, ovisno o izvoru sirovine i prirodi gline. Prirodna boja može neznatno varirati. Različite tehnike mogu se koristiti za dobivanje dodatnih efekata gornjih površina crijepa - na primjer, glatki, hrapavi, češljani ili četkani.

SVOJSTVA: prirodna crvena boja, mat površina, difuzija vodene pare.

REDOKS

Redoks crijep se proizvodi u vrlo rijetko korištenom postupku pečenja, u kojem se tijekom pečenja crijepa smanjuje dotok kisika u peć. Glineni crijep gori u svojoj vlastitoj pari. Smanjenje opskrbe kisikom rezultira fenomenom redukcije umjesto oksidacije. Proces pečenja bogatog ugljikom povlači kisik iz željeznog oksida. Rezultat je glineni crijep crvene-sive-antracit boje. Ovaj postupak se može primijeniti u cijelom volumenu crijepa ili samo na nekoliko milimetara površine, ovisno o namjeri.

ENGOBIRANI

Pomiješana s vodom i u vodi rastopljena glina zove se ENGOBA. Engobirani crijep nastaje špricanjem ili prelijevanjem engobe po gornjoj površini formiranog ali još uvijek suhog još ne pečenog crijepa. Engobe se koriste za dizajn površine a ovisno o željenoj boji, miješaju se s odgovarajućim mineralima i metalnim oksidima. Osim crvene boje, ovaj proces također može proizvesti tamne zemljane tonove sve do crnih crjepova. Kada je crijep gotov engobiran u pravilu je njegova boja mat. S današnjim tehnološkim razvojem stvorene su i engobe koje mogu biti mat-sjajne ili samo sjajne engobe.

Za mat-sjajne i samo sjajne engobe koriste se aditivi za dobivanje stakla, koji dovode do sjajnog izgleda – sličnog glazurama. Međutim, budući da nema kontinuiranog staklenog sloja, a tijelo crijepa  ostaje otvoreno za difuziju, one se ne svrstavaju u glazure. Zovu se sjajne ili plemenite engobe.

CREATON engobe se zovu NUANCE.

Engoba se nanosi prije procesa pečenja. Vrste i tehnike nanošenja određuju kasniji izgled. Na temperaturi od preko 1000°C u peći, tijelo crijepa i engobe trajno, zauvijek se spajaju u jednu cjelinu. Sama engoba nema utjecaja na kvalitetu crijepa i nije dodatna zaštita za crijep. Engoba je trajni ukras koji nam je omogućio visoki tehnološki razvoj proizvodnje. Još jedna vrlo bitna činjenica i odgovor na često pitanje: je li se engoba oštećuje kada se crijep reže?

Engoba se ne oštećuje kada se crijep reže. Engoba i crijep su nakon pečenja postali jedna cjelina. Rezanjem crijepa po potrebi npr. oko krovnih prozora ili u krovnim uvala, crijep nije oštećen on je odrezan i jednako trajan kao i svaki drugi crijep na krovu koji nije rezan. Isto to vrijedi i za engobu.

ENGOBA se više nikada ne može odvojiti od crijepa. Ako ste doživjeli ili vidjeli crijep čija se boja odvaja od osnovnog materijala tada je to jako velika prevara kupaca. Ljudi jako dobro poznaju tehnologiju proizvodnje. Tradicija glaziranja keramike je stara preko 2.000 godina. Toliko je staro i znanje o glinenom crijepu koji nema konkurenciju u pokrovnim materijalima i u suživotu s čovjekom i prirodom.

Na slikama je crijep DOMINO engoba siva i engoba škriljavo siva

GLAZIRANI

Na prve tri strane ovog članka mogu se vidjeti zgrade pokrivene glaziranim crijepom. Prije procesa pečenja, preko crijepa se prelijeva tanki sloj glazure. Glazura se uglavnom sastoji od mljevenog i prethodno otopljenog stakla. Dodavanjem aditiva kao što su metalni oksidi ili keramički pigmenti rezultira širokim rasponom varijanti boja koje nadilaze tradicionalni prirodni spektar boja. Tijelo crijepa i glazura peku se zajedno a nakon pečenja nastaje novi glazirani crijep sa sjajnom površinom.

Kako bi se osigurala apsorpcija vlage s donje strane crijepa, glazura se nanosi samo na gornjoj površini. Glazirani, ostakljeni crijep sa svoje donje strane ima svoju TERRA COTTA boju kao i kroz presjek crijepa.

Najpoznatiji krov u Republici Hrvatskoj koji je pokriven glinenim glaziranim Biber crijepom.

CIJELO ENGOBIRANI

Kod ovog postupka se engoba dodaje u cijelu masu gline. Ne nanosi se samo na površinu kako smo rekli kod standardnog engobiranja. Cijelo tijelo crijepa kroz presjek ima boju engobe koju želimo proizvesti. Izrezani rubovi, koji se javljaju pri radu s crijepom ili manja oštećenja ostaju potpuno neprimjetni. Prednosti kod ovakve proizvodnje su u tome što se kod rezanja crijepa ne vidi razlika između gornje površine i tijela crijepa. Sve je iste boje. Kod ovog načina proizvodnje je posebno nešto sasvim drugo. Tehnologija proizvodnje se zove KERALIS. Za takvu proizvodnju potrebna je vrhunska tehnologija koju imaju samo najveći svjetski proizvođači. 

Za više informacija o glinenom crijepu, fizikalna i mehanička svojstva crijepa kao i tehničke propise prilikom ugradnje glinenog crijepa slobodno me kontaktirajte na:

e-mail: simo.filipovic@creaton.com   tel: 098 251 331

Šimo Filipović